• Kwaliteiten • Je mag jezelf zijn, maar wij zijn samen de Nutsschool • Ik ben anders, wij zijn allemaal anders en dat zie je terug. (in de klas, in de school, in ’t team en aan de kinderen) • Acceptatie • Je bent goed zoals je bent • Je mag zijn zoals je bent • Je wordt gerespecteerd/gewaardeerd zoals je bent • Je respecteert/waardeert anderen zoals ze zijn • Je leert omgaan met verschillen • Je leert van verschillen • Je leert op je eigen manier • Je hebt sterke kanten • Je hebt te ontwikkelen kanten • Iedereen is gelijk.
• Ruimte • Dit kan/mag • Passend bij ontwikkelingsproces van het individuele kind • Dit kan wel en dit mag wel • Verantwoordelijkheid nemen naar jezelf en een ander • Door vrij te werken kunnen kinderen ervoor kiezen om zich te ontwikkelen in een voor hun belangrijke ontwikkelingsgebied • Vaardigheden: Kennis Sociaal Emotioneel • Leren omgaan met anderen, maar ook leren om bij jezelf te blijven • Kinderen leren omgaan met zelfstandigheid. Deze zelfstandigheid wordt steeds groter, maar blijft wel binnen bepaalde grenzen. • Vertrouwen krijgen • Vertrouwen geven • Denken in mogelijkheden • Los van strakke regels ( zwart/wit bestaat niet) • Durven en doen • Doel is heilig; middel niet • Doelen=kennis=vrijheid • Doelen zijn leidend in vrijheid
• Dit durf ik • Gezien worden • Sociaal,fysiek,bewustzijn • Experimenteren • Er zijn groepsregels en schoolregels(binnen en buiten), positief mogelijk geformuleerd.(gericht op gewenst gedrag) • Jezelf mogen zijn en daarop gewaardeerd worden • Geven en voelen • Vertrouwen geeft zelfvertrouwen • Je doet ertoe • Zwakke kant mogen tonen, openstaan om te leren, je talenten tonen • Grenzen mogen aangeven • Grenzen mogen verleggen • Fouten maken mag • Zelfstandigwerken, anders leer je niet • Mensen om je heen die je kunt vertrouwen/op bouwen