De peuters van Peanuts en onze kleuters doen geregeld activiteiten samen en spelen dagelijks samen in de natuurtuin. Jaarlijks wordt er één gezamenlijk thema gekozen waarbij de peuters en de kleuters samen op onderzoek uit gaan. Zo hebben de kleintjes al samen een heus Blote-Voeten-Pad mogen verkennen dat in de hele jonge- kind-gang van onze school gemaakt was door onze kleuterleerkrachten en pedagogisch medewerkers. Andere keren werd er samen Pietengym gedaan of gezamenlijk een speeltuintje bezocht. Elk jaar zitten peuters en kleuters samen vol spanning te kijken naar het verhaal dat de kleuterleerkrachten en pedagogisch medewerkers spelen op de Nuts-vertelavond. Door al deze gezamenlijke activiteiten is de overgang van de peuters naar de kleutergroep nog maar een kleine stap. Want zij kennen de kleuterleerkrachten en de kleuterruimte al en ook de “grote” kleuters zijn vertrouwde vriendjes. Voor de kleuters is het heerlijk dat het contact met hun vroegere peuterjuf blijft. En wat voelen zij zich groot wanneer zij een peuter helpen bij een werkje!
De groepen 1-2-3 hebben twee maal per week een 1-2-3 speelwerkuur. Tijdens dit uur zijn de kinderen van groep 1 tot en met groep 3 gemengd aan het werk onder begeleiding van de leerkrachten van groep 1 tot en met 3. Alle onderbouwruimte wordt dan benut. De vier- vijf en zesjarigen werken samen aan een creatieve beeldende opdracht, spelen samen een gezelschapsspel of spelen samen een rollenspel in één van de speelhoeken. Er kan samen gebouwd worden of een plan gemaakt worden voor een optreden. Alle kinderen leren elkaar kennen op deze manier en leren samenwerken. Als vierjarige kun je bezig zijn met de groep-3-letterdoos. Een zesjarige kan tijdens het 1-2-3 werkuur ook verven, kleien en spelen. Tevens kennen alle 1-2-3-ers elk plekje van de onderbouwruimte en is het lokaal van een andere groep geen vreemd terrein. De leerkrachten van de onderbouw zijn vertrouwd met alle onderbouwleerlingen en delen op deze wijze ook de verantwoordelijkheid met elkaar.